מיסוי

עסקאות נדל”ן מסוגים שונים מחויבות במסים למדינת ישראל, המוגדרים בחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), תשכ”ג 1963.

מיסוי מקרקעין הינו תחום סבוך, הטומן בחובו לא מעט מלכודות, אשר עלולות לגרור צד לעיסקת מקרקעין לכדי הוצאות כספיות כבדות שניתן היה להימנע מהן, או שמוטב היה לדעת עליהן מבעוד מועד ולקחתן בחשבון.

הסקירה הבאה מציעה מספר דגשים והכוונה לביצוע נכון של עסקת נדל”ן.

הכל מתחיל בתכנון

על מנת להתנהל היטב בשדה מיסוי המקרקעין, יש להתייחס לשורה ארוכה של משתנים במשוואת התכנון. בשלב התכנון המקדים, צריך לקחת בחשבון את הוראות החוק הרלוונטיות בתחום בישראל, הוראות המשתנות אחת לתקופה, וכן את הוראות הביצוע של רשות המסים ואת הפסיקה של בתי המשפט בישראל.

בנוסף, כל ישות משפטית וכל נכס עשויים להשפיע באופן שונה על קביעת שומת המס. כך למשל, לעתים נדרשת התייחסות להיסטוריה של הנכס, לאופן שבו הגיע לידי בעליו, למהות הזכויות בו ובנכסים אחרים, למיהות הגורם המוכר או הקונה, וכיו”ב. כל הרכב של משתנים יוצר תמונת מיסוי שונה, ופעולות משפטיות לגיטימיות שונות עשויות לשנות את החבות במס במקרים שונים.

נקודה נוספת שראוי לתת עליה את הדעת היא, שלפעולה משפטית בנכסי מקרקעין (רכישתם, מכירתם, העברתם ללא תמורה וכיו”ב), יש גם השלכות מיסוייות על פעולות משפטיות בנכסי מקרקעין אחרים בעתיד. לכן, מומלץ לקבל החלטה מושכלת מראש, אשר תביא בחשבון לא רק את המס הצפוי במסגרת עסקת מקרקעין מסוימת, אלא את תכנון המס הכולל, המתייחס לכלל הנכסים ולמכלול ההשלכות המיסוייות.

מלבד טעויות מס, שמומלץ שלא להיקלע אליהן, מעניק החוק פטורים שונים, הקלות והטבות מס בנסיבות מסוימות. גם כאן, לצורך מיצוי הזכויות נדרשת היכרות מעמיקה עם התחום, מה שמוביל למסקנה אחת ברורה: בתחום זה מומלץ להעזר בגורמים מקצועיים.

כך עושים זאת נכון

המלצה ברורה לכל אדם או גוף המבצע עסקת נדל”ן מכל סוג, בלי קשר להיקפה או לסוגה, היא לא לצאת למערכה לבד ולהיעזר בגורם מקצועי הבקיא בתחום. מבחינה מעשית, מדובר לרוב במשרד עורכי דין המתמחים בתחום דיני מקרקעין ומסוי מקרקעין, אשר יכול לסייע לאבחן ולנווט בהיבטים הנוגעים לעסקאות נדל”ן – לרבות הנושא של מיסוי מקרקעין, כמובן.

ייצוג ע”י משרד עורכי דין אשר מכיר את האזור המסוים בו נמצא הנכס נשוא העיסקה המתגבשת, למשל עורכי דין המתמחים במיסוי מקרקעין באזור חיפה והצפון, אף עשוי להקל על ההליכים הביורוקרטיים הכרוכים בביצוע עסקת המקרקעין ובכך התהליך הופך לפשוט יותר, גם בהיבט זה.

במידה שהינכם מעוניינים בשירותי עורך דין לרכישת דירה, או למכירת דירה או לעסקה אחרת במקרקעין, נשמח לעמוד לשירותכם. זיו פוקס ושות’, עורכי דין ונוטריון מזמינים אתכם לפנות אלינו בטלפון מס’: 04-8674776. הצוות המקצועי שלנו עומד לרשותכם, וישמח לתאם עמכם פגישת היכרות במשרדנו, ברחוב ירושלים 10 בחיפה.

מאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי מקצועי או חוות דעת, או תחליף ליעוץ משפטי אצל עו”ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושא. בכל מקרה ספציפי, נא לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין.

כל הזכויות שמורות לזיו פוקס ושות’, עורכי דין ונוטריון.